"Minulla on nopea kysymys Yhdysvalloista. Tuomme tavaroita Kiinasta Suomeen ja myymme niitä kaikkialla Euroopassa ja EU:n ulkopuolella."
"Kun rekisteröidyt OSS-järjestelmään, pitääkö sinun pitää kirjaa jokaisesta yksittäisestä tapahtumasta, mihin EU-maahan näitä myydään, ja tilittää kunkin EU-maan arvonlisävero eri tavalla?"
Kyllä, joko suoraan eri mukautetuilla tileillä, tai sitten lasket kaiken yhteen Excel-taulukoissa ja teet yhteenlasketut summat. Kukaan ei ilmeisesti ole ajatellut, miten se oikeasti tehdään ja miten se noudattaa nykyisiä kirjanpitosääntöjä, joten kaikkien on suljettava silmänsä ja heiteltävä tikkaa taululle ja toivottava, että se on oikein, kun muutaman vuoden kuluttua on olemassa kannanottoja siitä, miten se olisi pitänyt tehdä jne.
"Esimerkiksi myynti Saksaan kirjataan yhdellä arvonlisäverokannalla ja Espanjaan toisella jne."
Kyllä.
"Tuntuu erittäin hankalalta ja aikaa vievältä, kun myydään hyvin moneen eri EU-maahan neljännesvuosittain."
Kyllä, byrokratian maksimointi on EU:n toiminnan tarkoitus, ja se tekee jatkuvasti ylimääräistä varmistaakseen, että yritykset pakotetaan tekemään kaikkea muuta kuin sitä, mikä tuottaa tuloja.
Kyllä, byrokratian maksimointi on EU:n toiminnan tarkoitus.
Nyt EU-hulluus on karkaamassa täysin käsistä, olen varoittanut tästä vuodesta 2014 lähtien, ja pahin mahdollinen skenaario on nyt muuttumassa todellisuudeksi pienyritysten näkökulmasta. Byrokratian hajoaminen on saavuttamassa uuden tason.
MOSS, joka oli olemassa sähköisten palvelujen paikallisen arvonlisäveron tilittämiseksi maittain, nimetään nyt uudelleen OSS:ksi, ja nyt myös kaikki etämyynnit (tavaramyynti) yksityishenkilöille muissa EU-maissa on tilitettävä tässä järjestelmässä. Saksan alv 19 % saksalaiselle yksityisasiakkaalle, Espanjan alv 21 % espanjalaiselle yksityisasiakkaalle jne.
Tilikarttaa vuodelle 2021 ei ole mukautettu näihin uusiin sääntöihin, jotka tulevat voimaan 1.7.2021.
Ei ole mitään hyvää tapaa ratkaista tätä ongelmaa, koska nämä sääntömuutokset eivät yksinkertaisesti toimi käytännössä, ja ne avaavat vielä suuremman reiän arvonlisäveropetosten järjestelmään kuin mitä on jo olemassa "väliaikaisessa EU:n arvonlisäverojärjestelmässä" - joka on ollut väliaikainen jo muutaman vuosikymmenen ajan. Korvaatte huonon alv-järjestelmän vielä huonommalla järjestelmällä, ja valitettavasti näin todellakin on.
Teoriassa se kuitenkin helpottuu tavallaan. Laskutat sen arvonlisäverokannan mukaan, jota sovelletaan siellä, missä asiakas on. Matalan arvonlisäveron maista tulevilla myyjillä ei ole enää mitään etua, koska asiakasta verotetaan aina paikallisen arvonlisäverokannan mukaan riippumatta siitä, mistä paikasta joku myy, mutta käytännössä siitä tulee yrityksille byrokraattinen painajainen.
Tämästä englanninkielisestä oppaasta voi olla apua
"Kiitos asiallisesta vastauksesta, luen sivuasi usein.
Paras ratkaisu, jos olet tällä hetkellä juuri ja juuri kynnysarvon yläpuolella, on siis välttää myyntiä EU:n sisällä kokonaan ongelman välttämiseksi ja myydä vain Suomessa ja EU:n ulkopuolella."
Joo, valitettavasti tämä on sama "ratkaisu", jonka monet pienyrittäjät keksivät vuonna 2015, kun sähköisten palvelujen myynnissä otettiin käyttöön asiakkaan maan mukainen arvonlisävero. Se oli myös yksi BREXITin taustatekijä, koska erityisesti Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jossa arvonlisäveron rekisteröintiraja on korkea (vastaa noin 100000 euro), se suututti monet pienyrittäjät - heidän ei ollut tarvinnut käsitellä arvonlisäveroa lainkaan aikaisemmin.
Huolimatta EU-poliitikkojen jatkuvasta paasauksesta siitä, kuinka monta miljoonaa jokainen heidän tekemänsä päätös säästää yrityksiä, todellisuus on usein päinvastainen: poliitikot luovat yrityksille lisää kustannuksia ja hallintoa, vaikka niitä markkinoidaan yksinkertaistuksina ja kustannussäästöinä yrityksille.
Poliitikot eivät olekaan niin yksinkertaisia.
"Se vaikuttaa tällä hetkellä järkevältä, sillä se aiheuttaa enemmän päänvaivaa uusilla säännöillä kuin niistä selviää."
Ohtaa kuulostaa järkevältä strategialta, ellet sitten ole valmis "lentämään tutkan alla" käytännön syistä ja käyttämään hyväkseni jäljempänä kuvaamaani porsaanreikää. Mielestäni EU:n sääntöjen noudattamatta jättäminen on perusteltua, jos ne eivät toimi todellisuudessa. linkkivero -laki hukkui omaan kohtuuttomuuteensa, kun todellisuus toimi päinvastoin kuin lainsäädäntö. Kun politiikka ja byrokratia etääntyvät liian kauas todellisuudesta, ihmisille ja yrityksille jää vain yksi vaihtoehto - ottaa asiat omiin käsiinsä ja määritellä omat, käytännössä toimivat sääntönsä. Toisin sanoen, pieni kansalaistottelemattomuus tällä alalla on perusteltua, kunnes poliitikot pääsevät kiinni todellisuuteen.
"Jos EU:ssa pysytään alle 10 000 euron vuotuisen rajan, niin silloin ei tarvitse muuttaa mitään ja voidaan jatkaa entiseen tapaan?"
Aivan oikein, lisäät Suomen arvonlisäveron tavalliseen tapaan ja kirjaat sen kotimaan myynniksi (liikevaihto Suomessa, ei asiakasmaassa).
PORSAANREIKÄ (tämä on osa uutta arvonlisäveron porsaanreikää): Arvonlisäverojärjestelmän muutokset 1.7.2021 mahdollistavat halukkaiden lentämisen tutkan alla:
Koko maailma on kuitenkin siirtymässä kohti määräpaikkaperiaatteen mukaista arvonlisäverojärjestelmää. Vaikka Norja on EU:n ulkopuolella, saatat joutua lisäämään paikallisen arvonlisäveron myös siellä:
Tavaroiden verkkomyynti Norjaan - arvonlisäverolla vai ilman arvonlisäveroa?
Koska EU:n ulkopuolisissa maissa on asianmukainen tullivalvonta, niiden on helpompi havaita, jos maahan tulee tavaroita, jotka myydään ilman paikallista arvonlisäveroa. Yhä useammat EU:n ulkopuoliset maat seuraavat esimerkkiä. Pitkällä aikavälillä sinun on siis oltava valmis huolehtimaan paikallisesta arvonlisäverosta jokaisessa maassa, johon myyt - myös palvelujen osalta. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että pienten yritysten on keskityttävä muutamaan maahan ja kasvettava maa maalta sen mukaan, miten ne pystyvät selviytymään lisääntyvästä byrokratiasta. Nykyaikaisia yrityksiä ei kuitenkaan ole suunniteltu myymään yhteen maahan kerrallaan, vaan ne myyvät maailmanlaajuisesti koko maailmaan heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Taloudessa ja kaupassa siirrytään takaisin 1900-luvulle jo pelkästään arvonlisäverojärjestelmän vuoksi.
Lue myös:
Ykyiset arvonlisäverokannat EU:ssa (taulukko)
Mitä EU:n uudet alv-säännöt merkitsevät vuosina 2021 ja 2022?
Myynti paikallisesti ulkomailla ja etämyynti
Tulojen huomioon ottaminen ilman Yhdysvaltojen tukea
Varausmyynti euroina verkkokaupan kautta
Kirjojen myynti Amazonin kautta Saksassa
Myynti Etsyn kautta Yhdysvalloissa
EU:n alv-katto, mutta byrokratian maksimointi - No Account(ability) Casino á la EU!
EU:n tulliliitto vs. EU:n alv-alue
EU:n alv-karuselli - Miten EU:n alv-petos toimii?
EU:n uudet suunnitelmat sähköisen talouden yksinkertaistamiseksi
EU tekee sähköisistä palveluista puudelin
Miten tiedät, mistä maasta lasku on peräisin?
MOSS-järjestelmän arvonlisäverokirjanpitoon rekisteröityminen on odotettu fiasko!